Amerikaanse marine gebruikt Kinect om verkrachting tegen te gaan
Het Amerikaanse leger krijgt regelmatig af te rekenen met zaken van seksuele intimidatie en zelfs verkrachting. Omdat het leger het intern blijkbaar niet kan oplossen, wil de politiek de kwesties voortaan laten behandelen door een burgerlijke rechtbank, in plaats van een militaire. Bij het leger zelf menen ze dan weer dat ze het wel zelf kunnen oplossen, onder meer door een nieuw programma op te zetten om verkrachtingen tegen te gaan.
De Amerikaanse marine heeft 83.000 dollar voorzien voor de ontwikkeling van een game die bedoeld is om bepaalde situaties te kunnen simuleren. Met behulp van Kinect en "organic motion" kan een deskundige zichzelf als avatar in verschillende rollen van verschillende geslachten plaatsen, om zo mariniers te trainen. Er wordt gekeken hoe mariniers reageren in bepaalde situaties, met zowel verbale als non-verbale tekens, en hun gedrag kan dan geëvalueerd en bijgestuurd worden.
Deze manier van simulatie wordt al langer gebruikt door het Amerikaanse leger, zij het voor andere doeleinden. De "games" in kwestie laten toe om verschillende personages en verschillende omgevingen te simuleren, waarop soldaten dan moeten reageren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld geconfronteerd worden met een verwarde en gewapende jongeman, of een angstig meisje, of nog een ander personage.
Het nieuwe preventieprogramma zou binnen de drie maanden klaar moeten zijn en wordt daarna ook geëvalueerd. Concreet is het de bedoeling om seksuele agressie te voorkomen en een correcte reactie aan te leren aan Division Commanders, Sexual Assault Response Coordinators en Victim Advocates.