Producer vindt dat Call of Duty niet te veel moet veranderen
Call of Duty krijgt wel eens het verwijt niet te vernieuwen en discussies daaromtrent lopen zelden goed af. Volgens Mark Rubin, executive producer van Call of Duty: Ghosts, is het hoe dan ook niet goed wanneer games, of tenminste Call of Duty, te veel gaan veranderen. Hij vergelijkt het met een sport, waarbij het ook niet goed is als je elk jaar de spelregels gaat veranderen.
"Je kijkt elk jaar naar sport," vertelt Rubin, "maar als je elk jaar de regels van een sport dramatisch zou veranderen, wie zou daar dan naar kijken? Ik denk niet dat je zoveel mensen zou hebben die naar de sport zouden kijken. Zoals wanneer voetbal plots zou zou zeggen 'oké, je mag je voeten niet gebruiken, je moet je handen gebruiken'. Wie zou daar echt naar kijken?"
Wat games betreft vindt Rubin dat er wel ontwikkelaars zijn die hun games een andere richting kunnen uitduwen, maar dat dat niet is weggelegd voor Call of Duty. "Je kan de regels niet te veel veranderen," vertelt Rubin, "je moet min of meer leven binnen de grenzen die je voor jezelf hebt gecreëerd. Andere games kunnen dat doen. Zij kunnen andere nieuwe features uitproberen en dat is volledig oké want als gamer houd ik ervan om veel games te spelen. Dus ik zal die open-ended open-world type game spelen en ik houd ervan. Maar wat Call of Duty betreft, denk ik dat we min of meer blijven bij wat we al geperfectioneerd hebben, die cinematische, onderdompelende ervaring. Wij gaan daarbij blijven."