"Fout van Microsoft is dat het naar consumenten luistert"
Over de ommekeer in het Xbox One-beleid van Microsoft is al veel gezegd en geschreven, en ook ontwikkelaars zelf hebben zich er al over uitgesproken, soms negatief en soms positief. Zo zijn er ontwikkelaars die de digitale toekomst die Microsoft in gedachten had met de Xbox One wel zagen zitten, en het dan ook jammer vinden dat Microsoft terugkrabbelde na de felle reacties. Jesse Schell, oprichter van Schell Games, is zo'n ontwikkelaar, en hij verbergt het allerminst. Naar de consumenten luisteren noemt hij in dit geval een fout van Microsoft.
Schell vraagt zich af waarom bedrijven die willen innoveren vaak falen en soms zelfs ten onder gaan, en volgens hem heeft het te maken met de consument die enerzijds zegt vernieuwing te willen, maar anderzijds boos is en weer het oude wil wanneer die vernieuwing er eindelijk is. Volgens Schell wilde Microsoft gewoon een soort Steam maken voor console, wat op zich vernieuwend is, maar dus zodanig vernieuwend dat de community fel negatief reageerde. Dat zou dan ook het "drama van de innovator" zijn.
"Zo gaat het altijd," vertelt Schell. "Dit is de les van het dilemma van de innovator. Waarom falen grote bedrijven als technologie verandert? Het gebeurt in elke industrie, dus wat is het patroon? Wat doen ze allemaal verkeerd? Iedereen zegt 'O, het is omdat ze stom zijn. Grote bedrijven zijn stom.' Ze kunnen niet stom zijn. Hoe zijn ze zo groot geworden en hoe blijven ze zo groot als ze stom zijn? Microsoft is niet stom. Er is één fout die ze allemaal maken, en die fout is luisteren naar hun consumenten."
Volgens Schell had Microsoft dus moeten doorzetten en vernieuwing moeten brengen, iets wat uiteindelijk misschien wel omarmd zou worden. Nu echter heeft men toegegeven en zit men met een product dat eigenlijk ergens tussenin zit, waardoor het misschien niemand meer aanspreekt. Dat is volgens Schell dan ook het drama voor grote bedrijven, die de druk van de markt voelen en grote risico's moeten nemen als ze willen innoveren. Volgens Schell is Steam er destijds wel in geslaagd omdat er toen nog niet zo'n groot bereik was, en er dus minder weerstand kon komen.
Desondanks denkt Schell dat de digitale toekomst er sowieso wel van zal komen, zij het misschien niet op de huidige generatie consoles. "Het zou kunnen dat Apple opduikt," vertelt Schell. "Het zou kunnen dat iemand een betere manier vindt."