Topman marketing van Microsoft praat over verkoop van Kinect-data
Toen de Xbox One onthuld werd en er gesproken werd over always online en de data die Kinect kon registreren, gingen bij heel wat gamers alarmbelletjes rinkelen. Het protest zorgde er uiteindelijk voor dat Microsoft aanzienlijke veranderingen doorvoerde, waardoor de internetconnectie en Kinect momenteel niet meer vereist zijn om met de Xbox One aan de slag te kunnen. Het idee om Kinect-data door te spelen richting adverteerders, wat nog een bekommernis was van velen, lijkt evenwel nog niet helemaal verdwenen.
Advertising Age, een publicatie die zich niet meteen richt op gamers die van privacy houden, heeft namelijk verslag uitgebracht van een toespraak die Yusuf Mehdi, corporate vice president marketing and strategy bij Microsoft, hield tijdens de Association of National Advertisers Masters of Marketing Conference in Phoenix (Arizona, VS). Mehdi vertelde er wat Kinect (in theorie) allemaal kan en welke impact dit zou kunnen hebben voor advertenties. Er werd gesproken over de "Heilige Graal" voor adverteerders, al gaf Mehdi ook toe dat er nog wel een weg moest worden afgelegd. "Hopelijk kunnen we dit op een bepaald moment beginnen aan te bieden aan adverteerders," vertelde hij.
Bij Microsoft wilde men niet meteen reageren op de kwestie en verwees men naar wat Microsoft eerder al had laten weten, namelijk dat er absoluut geen enkele data zal worden doorgestuurd als de speler er niet van op de hoogte is en zelf geen toestemming heeft gegeven. Dit is overigens ook niet wat Mehdi zegt, dus berichten dat Microsoft dat wel van plan zou zijn, is onjuist. Wel tonen de uitspraken van Mehdi aan dat Microsoft nog steeds van plan is om de mogelijkheden van Kinect commercieel in te zetten, maar hoe dat concreet zal gebeuren, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.