Microsoft en Machinima reageren op dubieus promotieplan
Gisteren stond de gaming community in lichterlaaie toen een dubieus promotieplan voor de Xbox One uitlekte. Microsoft en Machinima zouden invloedrijke Youtubers namelijk betalen in ruil voor positieve video's over de Xbox One. Hoewel de zaak op verschillende manieren kan geïnterpreteerd worden, is het toch een praktijk die minstens op het randje van het fatsoen balanceert. Microsoft en Machinima hebben nu gereageerd op de kwestie.
Bij Microsoft klinkt het dat men niet op de hoogte was van de individuele contracten die Machinima had met zijn Youtubers voor deze promotiecampagne en dat er ook geen feedback werd gegeven op bepaalde video's. Microsoft heeft Machinima dan ook gevraagd om in het kader van deze campagne geen content meer te publiceren en een disclaimer toe te voegen aan video's die wel reeds zijn verschenen, zodat kijkers weten dat de video's in kwestie deel uitmaken van een betaalde campagne.
Reactie Microsoft Microsoft was not aware of individual contracts Machinima had with their content providers as part of this promotion and we didn't provide feedback on any of the videos. We have asked Machinima to not post any additional Xbox One content as part of this media buy and we have asked them to add disclaimers to the videos that were part of this program indicating they were part of paid advertising. |
Machinima dan weer zegt dat het zijn partners normaal altijd vraagt om duidelijk aan te geven dat bepaalde video's deel uitmaken van een betaalde promotiecampagne. Dat moeten de Youtubers in de video zelf bijvoorbeeld vermelden en ook in de titel wordt het soms al aangegeven. Voorts wordt in de beschrijving een standaardzin toegevoegd die aangeeft dat de Youtuber in kwestie betaald werd voor het filmpje, zoals hieronder in een overeenkomst voor een E3-campagne te lezen is.
Machinima zegt niet te weten waarom die eis er niet was bij deze specifieke campagne rond de Xbox One en belooft het te onderzoeken. Machinima verontschuldigt zich en zal de bestaande video's van de campagne laten bijwerken zodat duidelijk is dat ze deel uitmaken van een betaalde campagne.
Reactie Machinima We execute large network wide activations routinely and, where part of a promotional campaign, typically require channel partners to include certain language in their video content relating to the promotion. That didn't happen here and we're evaluating why. All participants are being asked today to include our standard language going-forward. We apologize for the error and any confusion. |