4gamers.be

Hands-on preview: Evolve

Door papfles, 20-02-2014 11:04

Adrenalinestoot in Evolve


Vier tegen één, het zou in een rechtbank meteen behoorlijk grote straffen opleveren, maar in Evolve is het nog maar zeer de vraag of iemand een moer geeft om het feit dat de aantallen enigszins scheefgetrokken zijn. Wij willen gewoon overleven, of we nu met 4 zijn of alleen. Elke keer opnieuw.

Een uit de kluiten gewassen monster dat (tikkertjegewijs) tien seconden krijgt om weg te lopen, je zou er bijna medelijden mee krijgen. Dat Goliath bovendien maar 2 (van uiteindelijk 4) vaardigheden meekrijgt, zou GAIA niet meteen waarderen. Vier tot de tanden bewapende hunters, met jetpacks en een oneindige stroom aan munitie... de Facebookgroep voor de bescherming van Goliath zou al ontploffen qua volgers.

De vrees voor een foutieve balans is dus aanwezig, maar 2 potjes verder vervloeken we die dekselse Goliath, want ettelijke vreetpartijen later mept, rolt, gooit en vuurspuwt hij de hunters naar alle hoeken van de map. Toch is er een delicaat evenwicht in Evolve te vinden, niet enkel tussen Goliath en de hunters, maar ook tussen de hunters onderling. Horen we daar de Left 4 Dead-ervaring van Turtle Rock Studios doorsijpelen?

Evolve screenshot

De vier hunters, verdeeld over vier klassen (Tank / Support / Medic / Trapper), hebben elk eigen wapens en vaardigheden, maar in tegenstelling tot in de meeste multiplayershooters is het hierbij essentieel dat je alle voordelen probeert te bundelen om zo beter voor de dag te komen. Iedereen die zijn eigen gangetje gaat, gaat ook redelijk snel het hoekje om en dat vindt Goliath uiteraard geweldig. Samenwerking is daadwerkelijk overleven, dus de solo-speler zit bij Evolve niet meteen op zijn plek.

Kort gezegd kan de Trapper het wezen met een harpoen vastzetten of een koepel plaatsen zodat die even in een arena vast zit (hou wel rekening met repressailles, want je geraakt zelf ook niet uit die koepel tot de tijd om is). De Support kan Ghostbusterwijs iemand anders een schild bezorgen of een luchtaanval oproepen. De Medic doet – ook Ghostbustergewijs edoch zonder gevaar voor ‘crossing the streams’ – wat nodig is om mensen in leven te houden. Dat ze ook plekjes op het monster extra gevoelig kan maken voor schade, bevordert haar aanvallende slagkracht wat. Ze kan het monster ook vertragen met een verdoofpistool.

De Assault is de meest voor de hand liggende klasse, want die absorbeert heel wat schade en kan zelf ook heel wat kogels wegschieten (met keuze tussen lange afstand en kortbij), maar ook mijnen leggen. Allen kunnen ze ook een jetpack gebruiken om hogerop te geraken of om snel afstanden te overbruggen en te dodgen in eender welke richting je wil. De combinatie van al deze factoren,  aangevuld met de verschillende personages, zorgt voor een gevoelige mix van technieken.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam