Hands-on preview: Watch_Dogs

Door GuerrillaDawg, 23-04-2014 18:00

Een digitaal Chicago in Watch_Dogs

Het is ondertussen bijna twee jaar geleden dat Watch Dogs werd aangekondigd op E3. Gedurende die twee jaar heeft de game heel wat meegemaakt. Vooral het uitstel en de heisa rondom de beruchte "downgrade" hebben ervoor gezorgd dat de weg van aankondiging tot release niet meteen van een leien dakje liep. Dat betekent echter niet dat dat Ubisoft een slechte beslissing heeft genomen, want na de laatste paar trailers eind vorig jaar merkte je wel dat er nog wat werk aan de winkel was. Die paar maanden uitstel hebben er natuurlijk niet voor gezorgd dat Watch Dogs een volledig andere game is, maar wat extra polish kan nooit kwaad.

Het is net geen jaar geleden dat we hier op 4Gamers de eerste preview van Watch Dogs hebben neergepend, een eeuwigheid in de gamesindustrie. Op vlak van verhaal lijkt er echter niet veel veranderd te zijn. De game draait nog steeds volledig rond Aiden Pearce en zijn wraakmissie. Een slechte beslissing in zijn verleden heeft ervoor gezorgd dat zijn nichtje is gestorven en sindsdien bewaakt hij zijn familie als een trouwe hond. Af en toe komt er ook een aanvalsgeweer of twee aan te pas, maar in zijn geheel is Aiden vooral een sluwe vos die zijn vijanden het liefst verrast met tal van hacks.

Om dat allemaal wat extra in de verf te zetten, gaf Ubisoft ons vier uur lang carte blanche in Chicago. Het is duidelijk dat de publisher opnieuw veel vertrouwen heeft in de titel en net daarom krijgen we toegang tot zowat heel de stad. Er komen wel twee hoofdmissies aan te pas vooraleer we Chicago onveilig mogen maken, maar het is duidelijk dat Ubisoft hier de focus wou leggen op de stad en wat er allemaal mogelijk is in hun open wereld.

Watch Dogs screenshot

Om te beginnen heeft Aiden Pearce zijn eigen appartement in de stad, een thuisbasis waar je van kleding kan wisselen of een dutje kan doen. Het dient vooral als zijn persoonlijke stek en is erg vergelijkbaar met de huizen die je gewend bent uit andere open-wereld games. Het is ook gewoon een leuke toevoeging die het geheel wat levendiger doet aanvoelen. Gezien onze kleerkast voorlopig wat leeg blijkt te zijn, hebben we trouwens al meteen ons eerste doel in zicht: een bezoekje brengen aan de lokale kleerwinkel.

Althans, dat was ons doel. Eenmaal in Chicago is het nogal makkelijk om te bezwijken aan de elvendertig andere afleidingen. Terwijl we op ons dooie gemak door de stad wandelen, bekijken we namelijk constant de persoonlijke informatie van nietsvermoedende voorbijgangers. Dat is niet enkel verslavend, het levert je vaak ook hun bankinformatie op waarna je hun rekening kan leegplunderen door de dichtsbijzijnde bankautomaat te gebruiken. Zelf liepen we dan weer iemand tegen het lijf waarvan we de registratie van hun auto konden meepikken, waarna diezelfde auto naar onze locatie wordt gebracht. We ruilen ons voetwerk in voor een gaspedaal, denken even terug aan ons originele doel en geven plankgas naar de lokale klerenwinkel.

Watch Dogs screenshot

Chicago onveilig maken met een vierwieler is vaak een pak leuker dan te voet, zeker als de politie van zich laat horen. Om dat aan te tonen, rijden we even kort op het voetpad en over enkele onschuldige bijstaanders. Al vlug wordt er gebeld naar de politie. Als we echt zouden willen, zouden we dat gesprek kunnen traceren en de telefoon in kwestie kunnen vernietigen nog voor de politie onze locatie bepaalt. Zoiets is perfect mogelijk in Watch Dogs. In dit geval doen we dat niet, we willen nu eenmaal dat de politie ons achtervolgt. In andere games ben je bijna namelijk altijd in het nadeel als de authoriteiten je achtervolgen. Je enige optie is te ontsnappen of gebruik te maken van een Pay 'n' Spray zoals in GTA.

In Watch Dogs heb je echter de volledige controle over de stad. De stad is jouw belangrijkste wapen, iets dat de game al snel bewijst wanneer de politie eindelijk arriveert. Eenmaal de achtervolging begint, halen we onze hacks boven en kan de pret beginnen. We rijden langs een kruispunt, hacken de verkeerslichten en plotseling ramt een truck twee politieauto's. Even verder rijden we over een reeks verkeersplaatjes die verstopt zitten onder de grond. We kijken achter ons, wachten tot het moment wanneer de politie er tracht over te rijden en activeren ze dan. Het zijn acties als dit die ervoor zorgen dat we Watch Dogs met een volle grijns zitten te spelen.

Watch Dogs screenshot

Maar goed, na dat kleine akkefietje komen we eindelijk aan op onze locatie: de klerenwinkel. Het lijkt misschien onbelangrijk voor sommige mensen, maar een winkel als deze zet aan tot het aanpassen van je personage en dat is toch wel iets dat een essentiële rol speelt in een open-wereld game. Vrijheid staat boven alles in dit genre en het kunnen aanpassen van je personage is dan ook een leuke, doch traditionele toevoeging. We passen wat nieuwe outfits, kiezen eentje die ons aanstaat en betalen daarna met het geld dat we eerder hebben gestolen van de bankrekening van een willekeurige stadsbewoner.

Als we terug buitenkomen, zetten we voort met het hacken van persoonlijke informatie. Ditmaal stelen we geen bankinformatie of auto's, maar zoeken we naar zijmissies. Dat is namelijk een tweede optie als je het profiel bekijkt van een burger. Niet iedereen geeft je natuurlijk een zijmissie, want meestal gaat het over misdaden of andere louche activiteiten. In ons geval kwamen we een man tegen die zijn ex-vriendin niet kan vergeten en haar constant zit te stalken. Meer nog, hij is op dat moment van plan om geweld te gebruiken. We traceren zijn locatie, verkopen hem een mep of twee en klaar is kees. Zijmissies als dit liggen verspreid over de gehele stad en diens inwoners en er zou genoeg variatie in moeten zitten om het interessant te houden. Of het repetitief zal worden na een paar uur is voorlopig wel nog moeilijk te zeggen, zeker gezien we niet met zekerheid weten of je na een tijdje gelijkaardige missies begint te zien.

Watch Dogs screenshot

Repetitieve zijmissies doen veel mensen wellicht denken aan Assassin's Creed. De vrees zat er dan ook in dat Watch Dogs op dat vlak te veel zou aanvoelen als Assassin's Creed in een modern jasje. Het klopt wel dat het wat invloeden uit die franchise haalt. Aiden Pearce beklimt misschien geen gebouwen zoals een assassin, maar de besturing is wel heel erg vergelijkbaar en de manier waarop hij over barricades springt, doet ons denken dat hij misschien ook een assassin als voorvader heeft gehad. Daar stopt de vergelijking wel, want in zijn geheel speelt Watch Dogs anders en voelt de wereld ook gewoon anders aan. Er is duidelijk meer vrijheid.

Een ding dat je misschien wel nog doet denken aan Assassin's Creed, en bij uitbreiding Far Cry 3, zijn de ctOS faciliteiten. Aiden heeft natuurlijk al toegang tot het computernetwerk dat de hele stad in de gaten houdt, maar her en der zijn er nog delen van de stad waar hij geen ontvangst heeft en zijn hacks dus in mindere maten kan gebruiken. Op dat vlak zijn deze faciliteiten vergelijkbaar met de buitenposten van Far Cry 3 en de forten van Assassin's Creed. Je moet binnen zien te geraken, de server room hacken en daarna heb je volledige ontvangst in de omgeving. Dat klinkt nu makkelijk, maar dat gebouw is volledig omsingeld met sterke beveiligde wachters. Je geweer bovenhalen en ze een voor een afknallen is een optie, maar je kan ook de stealth-toer opgaan.

Zoals je misschien wel weet, was dat ook een mogelijkheid in Far Cry 3. Je kon stealth-gewijs de alarmen uitschakelen van een buitenpost zodat ze vijand geen backup zou kunnen inschakelen. Watch Dogs gaat nog een stap verder. Je hackt een camera en daarna kan je van camera naar camera springen. Uiteindelijk traceer je dan de wachter die de security code op zijn smartphone heeft staan. Met de code op zak, hacken we daarna de telefoon van een wachter die patrouilleert langs het gebouw. Wanneer die dan het gebouw binnengaat, springen we van zijn telefoon naar de computer. Daarna volgt een korte puzzelgame met een simpel, doch leuk concept. Eenmaal uitgespeeld is ons doel volbracht zonder ook maar één fysieke handeling te hebben gebruikt. Alles verliep digitaal, een nieuwe vorm van stealth die ons eerlijk gezegd wel aansprak.

• seppedecraene

nu ik dit heb gelezen zal ik het zeker kopen

Reactie aangepast door seppedecraene om 2014-04-23 om 18:16

• Geplaatst op 2014-04-23 om 18:15
  • Megafire777 seppedecraene

Ik was het al van plan maar nu kan ik niet meer wachten:P

• Geplaatst op 2014-04-23 om 18:29
  • chesterfox40

Ik kan ni wachten om deze te spelen. :-)

• Geplaatst op 2014-04-23 om 18:46
  • Rozaantjie

Vandaag WD merchandise mogen ontvangen (pet en "monddoek") en toen ik deze aan probeerde besefte ik pas dat WD alles in zich heeft een mega hit te worden; de stijl van Aiden is doodsimpel, maar zó herkenbaar! Ik hoop echt dat de AC feel niet te veel doorschemert in de uiteindelijke game, want ondanks deze preview zegt van niet, ben ik er zelf heel huiverig voor.

• Geplaatst op 2014-04-23 om 19:48
  • PaulLanski

Jammer dat het inderdaad cross-gen is. Dat zal wel geen probleem meer zijn bij Watch Dogs 2 :p

• Geplaatst op 2014-04-23 om 20:03
  • Hara-Kiri PaulLanski

Laat maar uit, het zou dan weer de zoveelste reeks in het 'uitmelkgenre' zijn, iets wat leuk is in het begin, maar enorm snel saai, vervelend, repetitief wordt, en net nieuwe en originele titels tegen gaat.

• Geplaatst op 2014-04-23 om 20:11
  • PaulLanski Hara-Kiri

Afhankelijk van hun aanpak ja. Ik heb het hier in dit geval natuurlijk puur over de graphics. We'll see about gameplay later.

• Geplaatst op 2014-04-23 om 20:17
  • Black Materia Hara-Kiri

Alsof Ubi vijf jaar aan een spel gaat werken om er nadien geen franchise van te maken.

• Geplaatst op 2014-04-23 om 20:42
  • Hara-Kiri Black Materia

Ubi-stijl. En jammer, want het boeit me gewoon niet meer. Neem nu bijvoorbeeld Assassin's Creed, om het laatste spel in een ubi-reeks dat ikzelf gespeeld hebt maar te noemen. Het originele spel was goed, al was het wat repetitief, en dat werd verbeterd in de tweede. Die heeft dan 2 side-games gekregen, en dat begon mij al te vervelen, zeker na Brotherhood.
    AC3 heb ik nooit uitgespeeld, had het geleend van iemand en twee dagen later teruggebracht, het boeide niet meer, had het allemaal al gezien en gedaan, het was nu gewoon een andere setting.
    AC IV heeft heel wat andere elementen toegevoegd, maar de serie was voor mij al gepasseerd rond de tijd van Brotherhood. Heb ze tot aan dat spel allemaal gespeeld, maar vanaf dan was het meer bezighouding dan echt een fantastisch spel hebben dat me echt veel boeide en kon bevangen. Heb ze altijd wel een kans gegeven, maar ze doen het niet meer.

En dit is maar 1 in de zovele reeksen games, en de meeste wekken hetzelfde effect op. En ik voel, en dat zullen andere gamers hopelijk wel inzien en beamen, dat het dit soort reeksen zijn die heel wat unieke en originele games in de weg liggen. Games met het meeste hypes hebben telkens een nummer in hun naam, zij het nu 4,5 of 14 (ja, die laatste is een steek naar CoD). Er is een zekere angst bij de hele grote bedrijven om een gewaagde zet te plaatsen.

• Geplaatst op 2014-04-23 om 20:55
  • papfles Hara-Kiri

Watch Dogs (in het geval van Ubisoft) kan je toch niet bestempelen als "veilig"? Net zoals ze The Division brengen en The Crew?

Ook andere uitgevers proberen hun vaste reeksen te kunnen uitbouwen (denk aan Uncharted, Gran Turismo bij Sony) om daarnaast ook met nieuwe zaken te komen, waarvan ze waarschijnlijk ook hopen dat het een reeks kan worden.

Ik snap die "oh, het mag geen reeks worden"-reacties niet. Als je het beu bent, dan speel je het niet meer. Vanuit hun standpunt is het ook te begrijpen, want er moet geld binnenkomen, zelfs om die "gewaagde zetten" te doen, want hoe groot het bedrijf ook is, een financiële kater kunnen ze allemaal missen als de pest.

• Geplaatst op 2014-04-23 om 22:04
  • Hara-Kiri papfles

Misschien is het mijn verzuurdheid met de laatste nieuwe 'toppers' en dergelijke, omdat ik ze mij niet genoeg boeien (of ik speel ze te snel uit, zoals South Park), en zo wat op een dry patch kom qua games.

Pas op, dat er games zijn die mij weinig interesseren is logisch, er moet voor elk wat wils zijn. Er zullen ongetwijfeld ook titels zijn die mij wel liggen, maar die ik gewoon niet ken, al ben ik behoorlijk op de hoogte. Ik ga ook niet meer lukraak games uit de rekken halen (of keys online kopen), want dat begon meer en meer tegen te vallen.

Geld moet er komen, en dat komt grotendeels door reeksen of vaste persona's in games, maar de zoveelste van een reeks vind ik wat onlogisch. Okee, de titel is bekend en trekt zo aan. Maar een andere setting voor bepaalde games zou misschien net die boost geven die mij meer meetrekt in series, en mogelijks ook de serie zelf voor veel gamers weer zal aantrekken.

Kijk bv naar iets als CoD. Speelde ik enorm graag toen het WOII was, en vond Modern Warfare ook best leuk. Maar vanaf dat punt is er voor mij te weinig veranderd om nog interessant te zijn.
    AC heeft dan wel weer een andere 'setting', en is nu met de laatste veranderd, maar zoals ik zei, heeft de serie mij zelf door andere redenen verloren. Iets als AC in een meer futuristische setting zou dan misschien weer meer gaan aantrekken.

Er zijn ook series die ik graag speel en waar ik niet genoeg van krijg, maar ik stel mij tevreden met wat ik heb gehad. Een voorbeeld van een game dat, al veranderde het maar met mondjesmaat per titel, is Gears of War. Ik vond het een fantastisch verhaal en dat sleepte me mee doorheen de drie games. Daarna was het dan ook gedaan, want ergens vond ik dat daar gerust kon ophouden. De rode lijn in AC (het verhaal van Desmond) vond ik boeiend en leuk, maar sleepte dan net iets te lang aan, kwam niet sterk genoeg aan bod, wat mij liet afhaken bij AC3 (heb het verhaal wel nog gelezen).

De drie titels die je opsomde zijn op zich niet veilig, maar blijven ergens wel rond een veilige formule balanceren. Devs weten dat openheid en vrijheid scoort, wat Watch Dogs zo leuk maakt. Ook technologische aspecten erbij betrekken en relevante topics zijn deel van een formule, die voor succes zorgt, wat wel al duidelijk is als je kijkt naar de grote interesse. Ik keur dit niet af, integendeel, ik kijk er ook wel naar uit, maar het is geen volledige stap in het onbekende.

The Division heeft dan weer de steun van de befaamde 'Tom Clancy'-prefix, wat op zich al wat interesse trekt. Ook is inleving en realisme hier top, en is het inderdaad een shooter die net een stap verder lijkt te willen gaan, wat ik toejuich. Maar ook hier is de gekende formule de basis, dus weer geen volledige stap in het onbekende. Van de weinige gameplay die ik heb gezien, lijkt het me wel een leuk spel dat ik ga uitproberen.

The Crew heb ik te weinig gezien om iets over te zeggen.

Kijk, en misschien botst dit met jou visie, wat geen probleem is, misschien verstaan we innovatie op een andere manier. Misschien ben ik zo verzuurd omdat ik de vorige innovaties al te gewoon ben. Innovatie zou voor mij nu iets zijn als een totaal andere manier gebruiken om een verhaal aan te brengen, de vrijheid en interactie naar ongeziene niveau's brengen, nog meer speler-input in een spel brengen,...
    Dat komt er ongetwijfeld aan, en begint en bepaalde titels al te komen, maar het voelt aan of deze evolutie te gestaag is, en mensen heel snel tevreden zijn met iets wat maar minutieus anders is dan wat we gewoon zijn.

EDIT: @GuerillaDawg, bedankt voor de preview, en excuses voor de comments te vullen met een muur aan tekst, al is dit in geen zin gericht op je werk dat je hier gedaan hebt ;)