[PREVIEW] Mortal Kombat X

Door papfles, 18-06-2014 14:00

Verschillende speelstijlen in Mortal Kombat X

De onthullingstrailer van Mortal Kombat X zag er bijzonder spectaculair uit, maar deed ook meteen het CGI-alarm afgaan. De kans dat het om in-game beelden ging was behoorlijk klein, al bleef er ook steeds een sprankeltje hoop bestaan. Werk aan de winkel dus om met gameplay ook te overtuigen.

Op E3 kregen we de echte gameplay te zien en die stemde ons meteen gelukkig. Nee, het is niet de CGI-kwaliteit van de trailer, maar het ziet er wel bijzonder goed uit, een hele geruststelling. Het is een immer gevaarlijke valkuil om een (zoveelste) sequel uit te brengen en daarbij eigenlijk gewoon te focussen op wat extra gore, zeker bij Mortal Kombat. Ja, de graphics zijn verbeterd en dat wil uiteraard ook zeggen dat het bloed nog steeds mooi in het rond spat en de personages nog vlotter en eleganter door de wereld springen en glijden. De achtergronden zouden echter wel nog dat tikkeltje extra kunnen gebruiken, vooral qua levendigheid. Een voorbijlopende wolf en een opzwepende zee zijn leuk, maar lijken toch van een iets lager niveau te zijn dan wat er zich op de voorgrond afspeelt.

Mortal Kombat X screenshot

Sub-Zero en Scorpion stonden in elk geval klaar om het beste van zichzelf te geven, maar toen kregen we eigenlijk de grootste verrassing van deze Mortal Kombat X voorgeschoteld. Een personage kiezen is nu immers niet het enige dat je moet doen voor je aan de strijd begint. Elk personage heeft immers 3 varianten en die vergroten de mogelijkheden wel aanzienlijk. Zo heeft Scorpion de keuze uit Ninjutsu (close combat met 2 zwaarden), Hellfire (vuurgerichte vechtstijl) en Inferno (een demoon komt hem helpen). De drie varianten zorgen voor telkens unieke gameplaymogelijkheden en zorgen er ook voor dat je het personage enigszins kan tweaken naar een speelstijl die je meer ligt.

Elk ander personage heeft ook gelijkaardige varianten, zoals Sub-Zero over Cryomancer, Unbreakable en Grandmaster beschikt. Dit systeem zou wel eens heel wat nieuwe zuurstof in de franchise kunnen blazen, al hopen we ook dat Netherrealm Studios een heleboel extra mensen heeft aangenomen om zich met de balancering bezig te houden, want het wordt wel een aanzienlijk pittig karweitje in elk geval. De gigantische uitbreiding qua diepgang stemt ons in elk geval bijzonder tevreden. Daarnaast heeft men ook het gebruik van de omgeving overgeheveld van Injustice, zodat je snel doorheen de map kan of instrumenten kan gebruiken om uit een hoek te geraken.

Mortal Kombat X screenshot

Naast gekende personages mogen we ook even een blik werpen op een aantal nieuwe toevoegingen. Wat dacht je van Cassie Cage (de dochter van Johnny Cage en Sonya Blade), wiens geschiedenis in de singleplayer aan bod zou komen? Ook Kotal Khan, D'Vorah (een dame die zich vereenzelvigt met insecten) en Ferra/Tor (een tag team van een groot, log monster en een klein, venijnig meisje) passeerden in deze preview de revue. De variatie qua speelstijlen en variaties lijkt ook hier snor te zitten, zeker bij Ferra/Tor aangezien men - omwille van de twee personages - nog wat verder kon brainstormen.

Uiteraard is een Mortal Kombat-game niet compleet zonder fatalities (en X-Ray moves) en ook hier heeft men de sadistische emoties de vrije loop gelaten. Lichaamsdelen kraken en breken in alle dimensies en richtingen bij de X-Ray moves, maar de finishers zijn behoorlijk grafisch en weer dat tikkeltje gewelddadiger (en meer overdreven) dan voordien. Iedereen wil toch eens met een vuurbal een borstkas wegblazen om vervolgens het hart te zien bengelen, om daarna met een vlijmscherp zwaard de voorkant van het gezicht eraf te snijden en het tongetje te zien spartelen, toch?

Mortal Kombat X lijkt de val van een zoveelste sequel goed te vermijden door de interessante toevoeging van varianten, al blijven de fans van het gruwelijke werk natuurlijk niet in de kou staan, want de doorgedreven fatalities zullen de grotere sadisten zeker kunnen plezieren.