Battlefield 4

Door rafbanaan, 08-11-2013 15:44

Twee stappen vooruit en één achteruit in Battlefield 4

[Gespeeld op pc]

Battlefield 3 kwam twee jaar geleden uit en kon velen bekoren, ook al had het zijn minpunten. Gedurende deze twee jaar kregen we nieuwe content aan de hand van uitbreidingen en werd ook het Premium-abonnement uit de doeken gedaan. Deze keer hoeven we geen jaren te wachten op een vervolg in ontwikkelaar DICE's Battlefield-reeks. Battlefield 4 wil uit de fouten van Battlefield 3 leren en weer iets beter doen.

We nemen plaats in de Tombstone-eenheid bestaande uit Dunn, Pac, Irish en Recker. Zelf kruipen we in de huid van Recker om ons doorheen de singleplayer te ploeteren. We hebben geheime informatie omtrent Admiraal Chang ontrafeld en dus moeten we proberen om heelhuids door de vijandelijke hinderlagen en aanvallen te geraken, iets wat - voor wie de eerste gameplaybeelden al had gezien - niet meteen lijkt te lukken. Ontploffingen, strijd op leven en dood, grootse momenten en een gevecht om de plannen van admiraal Chang te verhinderen, dat is de verhaallijn van Battlefield 4 in een notendop.

Battlefield 4 screenshot

De duur van Battlefield 4's singleplayer kan je gerust kort noemen met in totaal zeven verschillende missies. Dit wordt wel goedgemaakt door de kracht die de singleplayer uitstraalt. Iedere missie zit boordevol actie, waarbij je mond soms gewoonweg openvalt uit bewondering. Kort, maar krachtig en dat is ook het devies bij DICE blijkbaar geweest aangaande de singleplayer.

Het verhaal op zich is niks speciaals en soms durven de dialogen wat raar of goedkoop overkomen, maar het is wel al een stap vooruit op de singleplayer van Battlefield 3, al zijn er wel nog ettelijke werkpuntjes. Men heeft wel een aantal zaken toegevoegd, enerzijds om je mogelijkheden qua wapens te vergroten en anderzijds om je strijdgevoel tegenover vrienden te vergroten. Zo worden de levels bestempeld met scores. Afhankelijk van je speelstijl kan je tot goud krijgen, iets wat ook extra wapens kan opleveren voor de multiplayer.

Om je ook meer wapens aan te bieden tijdens de singleplayer, zijn er her en der bevoorradingsposten. Grijp je elk wapen vast dat je tegenkomt, dan zal je dat verderop altijd kunnen 'recupereren' door een bevoorradingspost te bezoeken.

Battlefield 4 screenshot

De kracht van de Battlefield-reeks zit natuurlijk in zijn multiplayer. Bij Battlefield 4 is dit niet anders en ontwikkelaar DICE voorziet enkele nieuwigheden. Net zoals Battlefield 3 en Medal of Honor: Warfighter wordt er gebruik gemaakt van de Battelog-website als centraal punt voor de multiplayer (en ook wel de singleplayer). Op de website kan je makkelijk de statistieken van je speeltijd bekijken, je Loadout aanpassen en je Awards en Unlocks raadplegen. Indien je wenst kan je bij de Unlocks kiezen om een speciaal item of wapen te volgen, zodat je kan zien hoeveel punten je nog moet bij elkaar sprokkelen.

Punten sprokkelen doe je zoals de reeds bekende formule in de Battlefield-reeks. Je doodt tegenspelers, voert orders van je teamleider uit of je voltooit de opdrachten die eigen zijn aan de modus waarin je vertoeft. In de multiplayer vind je acht verschillende modi terug die voor genoeg afwisseling moeten zorgen en die een plaats moeten creëren waarin iedereen zich thuis kan voelen. De modi in kwestie zijn: Conquest, Conquest Large, Rush, Team Deathmatch, Squad Deathmatch, Domination, Obliteration en Defuse.

Conquest, Conquest Large, Rush, Team Deathmatch, Squad Deathmatch en Domination zijn niet anders dan wat we kennen vanuit Battlefield 3. Obliteration en Defuse zijn dan weer twee nieuwe modi voor Battlefield 4. In Obliteration krijgt elk team drie objecten en de bedoeling is om de objecten van het andere team te vernietigen. Om voor wat meer spanning te zorgen, spawnt er op de map een enkele bom waar je moet om vechten. Heb je de bom, dan moet je als team samenwerken om de bom naar de objecten van de vijand te krijgen.

Battlefield 4 screenshot

Bij de Defuse-mode krijg je twee teams met elk vijf soldaten. De aanvallers moet de twee objecten van de verdedigers vernietigen. Wanneer dit lukt, winnen de aanvallers, maar er is een detail dat het zeer interessant maakt. Je krijgt gedurende de ronde slechts een enkel leven en wanneer je dus sterft, moet je wachten tot de ronde gedaan is. Je kan het best vergelijken met Search & Destroy vanuit de Call of Duty-reeks.

De verschillende modi zouden natuurlijk niks zijn zonder mappen om ze op te spelen. In Battlefield 4 krijg je nu tien verschillende mappen op je bord en die bieden allemaal iets anders. De mappen in kwestie zijn Zavod 311, Lancang Dam, Flood Zone, Golmud Railway, Paracel Storm, Operation Locker, Hainan Resort, Siege of Shanghai, Rogue Transmission en Dawnbreaker. Ontwikkelaar DICE zorgt ervoor dat de mappen wat opener zijn en ze zijn ook - in vergelijking met Battlefield 3 - allemaal wat groter.

Wanneer je de mappen van Battlefield 4 vergelijkt met die van Battlefield 3 merk je meteen dat DICE er meer werk in heeft gestoken. De verschillende details op de mappen zijn geweldig en ze voelen niet leeg aan. Ook het design van de mappen op zich is een stuk beter dan die van Battlefield 3. Men heeft echt moeite gedaan om ervoor te zorgen dat iedere map perfect speelt en je bijna nergens een 'choke point' kan verkrijgen. De mappen werken ook allemaal goed binnen iedere mode. In Battlefield 3 had je mappen die goed werkten bij de Conquest-mode, maar hels waren bij de Rush-mode.

Battlefield 4 screenshot

Een nieuwigheid waar men groots mee uitpakte, was Levolution. Dit zorgt ervoor dat op iedere map spelers ervoor kunnen zorgen dat het landschap wordt beïnvloed. Zo heb je in Siege of Shanghai de wolkenkrabber die je kan laten instorten wanneer je de steunpilaren vernietigt. In Lancang Dam kan je dan weer een dam laten instorten, waardoor een weg volledig onder het puin komt liggen en grote brokstukken doorheen de map vliegen. De Levolution-momenten zijn leuk om te zien en brengen wat leven op de verschillende mappen.